شباهت زنده یاد عباس بهشتیان به پرفسور پوپ

فیلوپ/اصفهان یک پیشکسوت مرمت و معماری با بیان اینکه مرحوم بهشتیان، جان، مال و زندگی خود را وقف شناسایی و حفظ آثار تاریخی و فرهنگی اصفهان کرد، گفت: سرگذشت، تلاش و علاقۀ مرحوم بهشتیان شباهت زیادی به مرحوم پروفسور آرتور اپهام پوپ داشت.

سید مرتضی فرشته نژاد، پیشکسوت مرمت و معماری، در آیین بزرگداشت زنده یاد سیدعباس بهشتیان که دوشنبه (7 اسفندماه) در موزه عصارخانه شاهی برگزار شد، اظهار کرد: مرحوم استاد بهشتیان را از سال 1351  شناخته ایم.  او یکی از افراد خودجوش علاقه مند به آثار تاریخی و فرهنگ ایران در قبل و بعد از اسلام بود و اصفهان را بسیار دوست داشت.

او اضافه کرد: استاد بهشتیان، جان، مال و زندگی خود را وقف شناسایی و حفظ آثار تاریخی و فرهنگی اصفهان کرده بود. اثر ارزشمند مکتوب او کتاب «بخشی از گنجینه آثار ملی» است که شامل شامل معرفی مسجدها، مدرسه ها، بازارها، و تخت فولاد است. البته مرحوم عباس بهشتیان تحقیقات زیادی هم در زمینۀ خانقاه ها و آرامگاه های اصفهان، کبوترخانه ها، عصارخانه ها و مادی ها داشتند و مطالب مهمی دراین باره از او منتشر شد که مباحث مربوط به عصارخانه ها، کبوترخانه ها و تاریخ تخت پولاد را با همراهی  اداره رادیو و اطلاعات در اصفهان منتشر کردند و مبحث معرفی کاروانسراها را همراهی با انجمن آثار ملی ایران انتشار دادند. ضمن اینکه مرحوم بهشتیان همچنین شرح حال هایی هم از معماران و هنرمندان اصفهان نوشتند.

این پیشکسوت مرمت و معماری گفت: زنده یاد سیدعباس بهشتیان به دلیل کارنامه ارزشمندشان که نتیجۀ تلاش وافر و پژوهش برای حفظ آثار فرهنگی و تاریخی بود به عنوان «عضو اصلی و ثابت انجمن آثار ملی اصفهان» انتخاب شد، که اعضای انجمن آثار ملی اصفهان از فرهنگیان و به خصوص دانشمندانِ آن زمانِ اصفهان بودند.

فرشته نژاد ادامه داد: ازجمله خدمات مهم مرحوم بهشتیان، انتخاب بسیاری از اسامی از خیابان های اصفهان بود و درواقع پیشنهاد تشکیل کمیته نام گذاری برای خیابان ها توسط او داده شد. خیابان های نشاط، هاتف، سروش، و صغیر اصفهانی، کمال اسماعیل، جمال اسماعیل، آذر، اردیبهشت، فردوسی، و بسیاری از اسامی خیابان ها به پیشنهاد مرحوم بهشتیان بود.

او با بیان اینکه یکی از اقدامات تاثیرگذار زنده یاد عباس بهشتیان جلوگیری از تردد وسایل نقلیه بر روی پل های تاریخی بود، ادامه داد: در گذشته، تانک و زره پوش و خودروهای جنگی از روی پل های تاریخی عبور کرده و به سمت نقش جهان می رفتند؛ اما مرحوم بهشتیان در تاریخ 21 آذرماه سال 1333 با خوابیدن روی سی و سه پل، از عبور تانک هایی جلوگیری کرد که درحال انجام رژۀ ارتش بودند تا از روی این پل عبور نکنند.

این معمار تاکید کرد: سرگذشت، تلاش و علاقۀ مرحوم بهشتیان شباهت زیادی به مرحوم پروفسور آرتور اپهام پوپ داشت. پوپ هم دانشمندی بود که به بررسی و معرفی معماری و آثار هنری و فرهنگی اصفهان توجه ویژه ای داشت و آنقدر به اصفهان و آثارش علاقه داشت که حتی بعد از فوت نیز بنا به وصیتش در کنار پل خواجو به خاک سپرده شد.


زنده یاد سیدعباس بهشتیان

پایان خبر فیلوپ

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شباهت زنده یاد عباس بهشتیان به پرفسور پوپ" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شباهت زنده یاد عباس بهشتیان به پرفسور پوپ"، کلیک کنید.